زمین سبز 2

  • ۰
  • ۰

دانلود مقاله بررسی تاثیر بسته های نرم افزاری و سیستم های اطلاعاتی حسابداری بر میزان افشاء کافی ...

 

 

 

بررسی تاثیر بسته های نرم افزاری و سیستم های اطلاعاتی حسابداری بر میزان افشاء کافی اطلاعات در صورتهای مالی شرکت های عضو بورس اوراق بهادار تهران

 


چکیده: 1
مقدمه: 2
فصل اول: کلیات تحقیق
1-1 مقدمه 5
2-1 تاریخچه مطالعاتی 7
3-1 بیان مسأله 7
4-1 فرضیه های تحقیق 8
1-4-1 فرضیه اصلی 8
2-4-1 فرضیه های فرعی 9
5-1 ضرورت انجام تحقیق 9
6-1 اهداف تحقیق 10
7-1 حدود مطالعاتی 11
8-1 تعریف واژگان کلیدی 11
فصل دوم: مروری بر ادبیات تحقیق
1-2 مقدمه 14
2-2تعاریف عملیاتی 15
1-2-2 تعریف سیستم اطلاعات 15
1-1-2-2 تعریف سیستم اطلاعاتی مدیریت 16
2-1-2-2 سیستم های اطلاعاتی حسابداری 16
2-2-2 تعریف سیستم اطلاعات حسابداری 17
3-2 انواع سیستمهای اطلاعاتی حسابداری 19
4-2 هدفها ومنابع سیستم اطلاعاتی حسابداری 20
1-4-2 پردازش مبادلات 20
2-4-2 پردازش اطلاعات 22
5-2 طراحی و استقرار سیستمهای اطلاعاتی حسابداری 24
1-5-2 طراحی و اجرای هر یک از سیستمها ی اطلاعاتی 25
2-5-2 تشخیص نیاز به داشتن سیستم جدید و شناخت سیستم موجود 27
3-5-2 تجزیه وتحلیل و ارزیابی سیستم 28
4-5-2 طراحی سیستم و انتخاب سخت افزار و نرم افزار مناسب جهت پردازش اطلاعات 29
5-5-2 اجرای سیستم 31
6-5-2 حسابرسی و نگهداری و کنترل سیستم 33
6-2 سیستم های اطلاعاتی حسابداری و کامپیوتری و بسته های نرم افزاری حسابداری 34
1-6-2 تعریف نرم افزار و نقش آن در سیستمهای حسابداری 34
2-6-2 نقش کامپیوتر در حسابدار ی 35
3-6-2 تاریخچه استفاده از سیستمها ی حسابداری کامپیوتری درایران 37
4-6-2 سیستمهای پردازش داده های الکترونیکی 38
5-6-2 مراحل تجزیه و تحلیل و طراحی یک سیستم کامپیوتری 39
ج- اقدامات لازم در مرحله نیاز سنجی جهت تهیه گزارش نیاز سنجی بصورت زیر است 41
7-2 ویژگی ها و خصوصیات کیفی اطلاعات حسابداری 51
8-2 تعریف افشاء 54
9-2 اطلاعات مالی برای چه اشخاصی افشاء می‌گردد؟ 55
10-2هدف از افشاء اطلاعات مالی چیست؟ 58
11-2 چه میزان از اطلاعات لازم است افشاء شود؟ 58
1-11-2 عدم تقارن اطلاعاتی و نقش افشاء در رفع آن 61
12-2چگونه اطلاعات مالی باید افشاء شود؟ 62
1-12-2 شکل و ترتیب صورت‌های مالی اساسی 64
2-12-2- اصطلاحات و ارائه جزئیات 67
3-12-2- گزارش حسابرس مستقل 68
4-12-2 گزارش هیئت مدیره 69
13-2 سوابق تحقیقات تجربی 69
1-13-2 سرف 70
2-13-2 سینگ‌وی و دسای 72
3-13-2 بازبی 73
4-13-2 کوک 75
5-13-2 والاس وهمکاران 77
6-13-2 ملکیان 80
7-13-2 نوری فرد 83
فصل سوم: روش‌ اجرای تحقیق
1-3 مقدمه 87
2-3 روش تحقیق 87
1-2-3 از نظر زمان 88
2-2-3 از نظر هدف 89
3-2-3از نظر روش گرد آوری اطلاعات 90
1-3-2-3 روش مطالعات نظری (کتابخانه ای) 91
2-3-2-3 روش مطالعات میدانی (پرسشنامه) 91
3-3 روشهای جمع آوری اطلاعات 92
4-3جامعه آماری تحقیق ونمونه 92
1-4-3 دلایل نمونه گیری 94
2-4-3 روشهای نمونه گیری 95
3-4-3 نمونه گیری 95
5-3 فرضیات تحقیق 97
1-5-3فرضیه های اصلی 98
2-5-3 فرضیه های فرعی 99
6-3 متغیرهای تحقیق 99
7-3 روش تجزیه وتحلیل داده ها 99
8-3آزمون پایایی 100
1-8-3 روشهای آماری پارامتری 101
2-8-3 روشهای آماری ناپارامتری 102
3-8-3- آزمون نرمالیتی کلموگروف-اسمیرنوف 102
فصل چهارم: تجزیه و تحلیل داده‌ها
1-4 مقدمه‏ 104
4-2 آمار توصیفی 105
3-4 آماراستنباطی 131
1-3-4 آزمون نرمال بودن (کولموگروف –اسمیرنوف) برای فرضیه اول 131
1-1-3-4 آزمون نرمال بودن (کولموگروف –اسمیرنوف) در فرضیه فرعی اول برای تاثیر سیستم های اطلاعاتی حسابداری برویژگی مربوط بودن 131
2-1-3-4 آزمون نرمال بودن (کولموگروف –اسمیرنوف) در فرضیه فرعی اول برای تاثیر بسته های نرم افزاری حسابداری برویژگی مربوط بودن 132
3-1-3-4 آزمون نرمال بودن (کولموگروف –اسمیرنوف) در فرضیه فرعی اول برای تاثیر سیستم های اطلاعاتی و بسته های نرم افزاری حسابداری برویژگی مربوط بودن 133
2-3-4 آزمون نرمال بودن (کولموگروف –اسمیرنوف) برای فرضیه دوم 134
1-2-3-4 آزمون نرمال بودن (کولموگروف –اسمیرنوف) در فرضیه فرعی دوم برای تاثیر سیستم های اطلاعاتی حسابداری برویژگی قابلیت مقایسه 134
2-2-3-4 آزمون نرمال بودن (کولموگروف –اسمیرنوف) در فرضیه فرعی دوم برای تاثیر بسته های نرم افزاری حسابداری برویژگی قابلیت مقایسه 135
3-2-3-4 آزمون نرمال بودن (کولموگروف –اسمیرنوف) در فرضیه فرعی دوم برای تاثیر سیستم های اطلاعاتی و بسته های نرم افزاری حسابداری برویژگی قابلیت مقایسه 136
3-3-4 آزمون نرمال بودن (کولموگروف –اسمیرنوف) برای فرضیه سوم 137
1-3-3-4 آزمون نرمال بودن (کولموگروف –اسمیرنوف) در فرضیه فرعی سوم برای تاثیر سیستم های اطلاعاتی حسابداری برویژگی قابلیت اعتماد 137
2-3-3-4 آزمون نرمال بودن (کولموگروف –اسمیرنوف) در فرضیه فرعی سوم برای تاثیر بسته های نرم افزاری حسابداری برویژگی قابلیت اعتماد 138
3-3-3-4 آزمون نرمال بودن (کولموگروف –اسمیرنوف) در فرضیه فرعی سوم برای تاثیر سیستم های اطلاعاتی و بسته های نرم افزاری حسابداری برویژگی قابلیت اعتماد 139
4-3-4 آزمون نرمال بودن (کولموگروف –اسمیرنوف) برای فرضیه چهارم 140
1-4-3-4 آزمون نرمال بودن (کولموگروف –اسمیرنوف) در فرضیه فرعی چهارم برای تاثیر سیستم های اطلاعاتی حسابداری برویژگی قابل فهم بودن 140
2-4-3-4 آزمون نرمال بودن (کولموگروف –اسمیرنوف) در فرضیه فرعی چهارم برای تاثیر بسته های نرم افزاری حسابداری برویژگی قابل فهم بودن 141
3-4-3-4 آزمون نرمال بودن (کولموگروف –اسمیرنوف) در فرضیه فرعی چهارم برای تاثیر سیستم های اطلاعاتی و بسته های نرم افزاری حسابداری برویژگی قابل فهم بودن 142
5-3-4 آزمون نرمال بودن (کولموگروف –اسمیرنوف) برای فرضیه اصلی 143
1-5-3-4 آزمون نرمال بودن (کولموگروف –اسمیرنوف) در فرضیه اصلی برای تاثیر سیستم های اطلاعاتی حسابداری بر میزان افشاء کافی در صورتهای مالی 143
6-3-4 فرضیه پژوهشی فرعی اول : تاثیر سیستم های اطلاعاتی و بسته های نرم افزاری حسابداری برویژگی مربوط بودن بر میزان افشاء کافی در صورتهای مالی 144
1-6-3-4 آزمون تی –استودنت تک نمونه ای برای تاثیر سیستم های اطلاعاتی حسابداری برویژگی مربوط بودن در ارائه مطلوب اطلاعات در صورتهای مالی 144
2-6-3-4 آزمون تی –استودنت تک نمونه ای برای تاثیر بسته های نرم افزاری حسابداری برویژگی مربوط بودن در ارائه مطلوب صورتهای مالی 145
3-6-3-4 آزمون تی –استودنت تک نمونه ای برای تاثیر سیستم های اطلاعاتی و بسته های نرم افزاری حسابداری برویژگی مربوط بودن در ارائه مطلوب صورتهای مالی : 146
7-3-4 فرضیه پژوهشی فرعی دوم : تاثیر سیستم های اطلاعاتی و بسته های نرم افزاری حسابداری برویژگی قابلیت مقایسه در ارائه مطلوب صورتهای مالی : 147
1-7-3-4آزمون تی –استودنت تک نمونه ای برای تاثیر سیستم های اطلاعاتی حسابداری برویژگی قابلیت مقایسه در ارائه مطلوب صورتهای مالی 147
2-7-3-4 آزمون تی –استودنت تک نمونه ای برای تاثیر بسته های نرم افزاری حسابداری برویژگی قابلیت مقایسه در ارائه مطلوب صورتهای مالی 148
3-7-3-4 آزمون تی –استودنت تک نمونه ای تاثیر سیستم های اطلاعاتی و بسته های نرم افزاری حسابداری برویژگی قابلیت مقایسه در ارائه مطلوب صورتهای مالی 149
8-3-4 فرضیه پژوهشی فرعی سوم : تاثیر سیستم های اطلاعاتی و بسته های نرم افزاری حسابداری برویژگی قابلیت اعتماد در ارائه مطلوب صورتهای مالی: 150
1-8-3-4 آزمون تی –استودنت تک نمونه ای برای تاثیر سیستم های اطلاعاتی حسابداری برویژگی قابلیت اعتماد در ارائه مطلوب صورتهای مالی 150
2-8-3-4 آزمون تی –استودنت تک نمونه ای برای تاثیر بسته های نرم افزاری حسابداری برویژگی قابلیت اعتماد در ارائه مطلوب صورتهای مالی 151
3-8-3-4 آزمون تی –استودنت تک نمونه ای برای تاثیر سیستم های اطلاعاتی و بسته های نرم افزاری حسابداری برویژگی قابلیت اعتماد در ارائه مطلوب صورتهای مالی 152
9-3-4 فرضیه پژوهشی فرعی چهارم : تاثیر سیستم های اطلاعاتی و بسته های نرم افزاری حسابداری برویژگی قابل فهم بودن در ارائه مطلوب صورتهای مالی : 153
1-9-3-4 آزمون تی –استودنت تک نمونه ای برای تاثیر سیستم های اطلاعاتی حسابداری برویژگی قابل فهم بودن در ارائه مطلوب صورتهای مالی 153
2-9-3-4 آزمون تی –استودنت تک نمونه ای برای تاثیر بسته های نرم افزاری حسابداری برویژگی قابل فهم بودن در ارائه مطلوب صورتهای مالی 154
3-9-3-4 آزمون تی –استودنت تک نمونه ای تاثیر سیستم های اطلاعاتی و بسته های نرم افزاری حسابداری برویژگی قابل فهم بودن در ارائه مطلوب صورتهای مالی 155
10-3-4 فرضیه پژوهشی اصلی : تاثیر سیستم های اطلاعاتی و بسته های نرم افزاری حسابداری بر میزان افشاء کافی اطلاعات در صورتهای مالی: 156
1-10-3-4 آزمون تی –استودنت تک نمونه ای برای تاثیر سیستم های اطلاعاتی وبسته های نرم افزاری حسابداری بر میزان افشاء کافی اطلاعات در صورتهای مالی 156
11-3-4 بررسی میزان تاثیر سیستم های اطلاعاتی حسابداری برهریک از ویژگیهای کیفی 157
1-11-3-4 آزمون آنالیز واریانس برای مقایسه تاثیر سیستم های اطلاعاتی حسابداری برروی چهار شاخص (مربوط بودن –قابلیت مقایسه –قابلیت اعتماد-قابل فهم بودن ) 157
2-11-3-4 آزمون مقایسه ای دوتایی برای مقایسه مربوط بودن وقابلیت اعتماد 158
3-11-3-4 آزمون مقایسه ای دوتایی برای مقایسه مربوط بودن وقابلیت مقایسه 159
4-11-3-4 آزمون مقایسه ای دوتایی برای مقایسه مربوط بودن وقابل فهم بودن 160
5-11-3-4 آزمون مقایسه ای دوتایی برای مقایسه قابلیت اعتماد وقابلیت مقایسه 161
6-11-3-4 آزمون مقایسه ای دوتایی برای مقایسه قابلیت اعتماد وقابل فهم بودن 162
7-11-3-4 آزمون مقایسه ای دوتایی برای مقایسه قابل فهم بودن وقابلیت مقایسه 163
12-3-4 بررسی میزان تاثیربسته های نرم افزاری حسابداری برهریک از ویژگیهای کیفی 164
1-12-3-4 آزمون آنالیز واریانس برای مقایسه تاثیر بسته های نرم افزاری حسابداری برروی سه شاخص (مربوط بودن –قابلیت مقایسه –قابلیت اعتماد– قابل فهم بودن ) 164
2-12-3-4 آزمون مقایسه ای دوتایی برای مقایسه مربوط بودن وقابلیت اعتماد 165
3-12-3-4 آزمون مقایسه ای دوتایی برای مقایسه مربوط بودن وقابلیت مقایسه 166
4-12-3-4 آزمون مقایسه ای دوتایی برای مقایسه مربوط بودن وقابل فهم بودن 167
5-12-3-4 آزمون مقایسه ای دوتایی برای مقایسه قابلیت اعتماد وقابلیت مقایسه 168
6-12-3-4 آزمون مقایسه ای دوتایی برای مقایسه قابلیت اعتماد وقابل فهم بودن 169
7-12-3-4 آزمون مقایسه ای دوتایی برای مقایسه قابل فهم بودن وقابلیت مقایسه 170
13-3-4 بررسی میزان تاثیر سیستم های اطلاعاتی حسابداری وبسته های نرم افزاری حسابداری برهریک از ویژگیهای کیفی 171
1-13-3-4 آزمون آنالیز واریانس برای مقایسه تاثیر سیستم های اطلاعاتی وبسته های نرم افزاری حسابداری برروی چهار شاخص (مربوط بودن –قابلیت مقایسه –قابلیت اعتماد – قابل فهم بودن ) 171
2-13-3-4 آزمون مقایسه ای دوتایی برای مقایسه مربوط بودن وقابلیت اعتماد 172
3-13-3-4 آزمون مقایسه ای دوتایی برای مقایسه مربوط بودن وقابلیت مقایسه 173
4-13-3-4 آزمون مقایسه ای دوتایی برای مقایسه مربوط بودن وقابل فهم بودن 174
5-13-3-4 آزمون مقایسه ای دوتایی برای مقایسه قابلیت اعتماد وقابلیت مقایسه 175
6-13-3-4 آزمون مقایسه ای دوتایی برای مقایسه قابلیت اعتماد وقابل فهم بودن 176
7-13-3-4 آزمون مقایسه ای دوتایی برای مقایسه قابل فهم بودن وقابلیت مقایسه 177
فصل پنجم: نتیجه‌گیری و پیشنهادات
1-5 مقدمه 179
2-5 مرور چارچوب تحقیق 179
3-5 نتیجه گیری 180
1-3-5 نتیجه گیری براساس فرضیه فرعی اول 180
2-3-5 نتیجه گیری براساس فرضیه فرعی دوم 180
3-3-5 نتیجه گیری بررسی فرضیه سوم 181
4-3-5 نتیجه گیری براساس فرضیه فرعی چهارم 181
5-3-5 نتیجه گیری کلی 181
4-5 پیشنهادات کاربردی 182
5-5 پیشنهادات برای تحقیقات آتی 183
پیوست ها
پیوست الف) پرسشنامه 185
پیوست ب) آزمون پایائی پرسشنامه ه 190
منابع و ماخذ
منابع فارسی: 192
منابع لاتین: 194
چکیده انگلیسی: 196

 



جدول 1-2 موارد افشا از نظر سرف 71
جدول 2-2 تنظیم شده توسط بازبی 74
جدول 4-1میزان تحصیلات پاسخ دهندگان 105
جدول 4-2سابقه کاری پاسخ دهندگان 106
جدول 4-3توصیف سوال 3با توجه به نظر پاسخ دهندگان 107
جدول 4-4 توصیف سوال 4باتوجه به نظر پاسخ دهندگان 108
جدول 4-5 توصیف سوال 5باتوجه به نظر پاسخ دهندگان 109
جدول 4-6توصیف سوال 6 باتوجه به نظر پاسخ دهندگان 110
جدول 4- 7توصیف سوال 7 باتوجه به نظر پاسخ دهندگان 111
جدول 4-8توصیف سوال 8 باتوجه به نظر پاسخ دهندگان 112
جدول 4-9توصیف سوال 9 باتوجه به نظر پاسخ دهندگان 113
جدول 4-10توصیف سوال 10 باتوجه به نظر پاسخ دهندگان 114
جدول 4-11توصیف سوال 11 باتوجه به نظر پاسخ دهندگان 115
جدول 4-12توصیف سوال 12 باتوجه به نظر پاسخ دهندگان 116
جدول 4-13توصیف سوال 13 باتوجه به نظر پاسخ دهندگان 117
جدول 4-14توصیف سوال 14 باتوجه به نظر پاسخ دهندگان 118
جدول 4-15توصیف سوال 15 باتوجه به نظر پاسخ دهندگان 119
جدول 4-16توصیف سوال 6 1باتوجه به نظر پاسخ دهندگان 120
جدول 4-17توصیف سوال 17 باتوجه به نظر پاسخ دهندگان 121
جدول 4-18توصیف سوال 18 باتوجه به نظر پاسخ دهندگان 122
جدول 4-19توصیف سوال19باتوجه به نظر پاسخ دهندگان 123
جدول 4-20توصیف سوال20باتوجه به نظر پاسخ دهندگان 124
جدول 4-21 توصیف سوال 21 باتوجه به نظر پاسخ دهندگان 125
جدول 4-22توصیف سوال 22باتوجه به نظر پاسخ دهندگان 126
جدول 4-23توصیف سوال 23 باتوجه به نظر پاسخ دهندگان 127
جدول 4-24توصیف سوال 24 باتوجه به نظر پاسخ دهندگان 128
جدول 4-25توصیف سوال 25 باتوجه به نظر پاسخ دهندگان 129
جدول 4-26توصیف سوال 26 باتوجه به نظر پاسخ دهندگان 130
جدول 4-27آزمون نرمال بودن (کولموگروف –اسمیرنوف) در فرضیه فرعی اول برای تاثیر سیستم های اطلاعاتی حسابداری برویژگی مربوط بودن 131
جدول 4-28آزمون نرمال بودن (کولموگروف –اسمیرنوف) در فرضیه فرعی اول برای تاثیر بسته های نرم افزاری حسابداری برویژگی مربوط بودن 132
جدول 4-29آزمون نرمال بودن (کولموگروف –اسمیرنوف) در فرضیه فرعی اول برای تاثیر سیستم های اطلاعاتی و بسته های نرم افزاری حسابداری برویژگی مربوط بودن 133
جدول 4-30آزمون نرمال بودن (کولموگروف –اسمیرنوف) در فرضیه فرعی دوم برای تاثیر سیستم های اطلاعاتی حسابداری برویژگی قابلیت مقایسه 134
جدول 4-31آزمون نرمال بودن (کولموگروف –اسمیرنوف) در فرضیه فرعی دوم برای تاثیر بسته های نرم افزاری حسابداری برویژگی قابلیت مقایسه 135
جدول 4-32آزمون نرمال بودن (کولموگروف –اسمیرنوف) در فرضیه فرعی دوم برای تاثیر سیستم های اطلاعاتی و بسته های نرم افزاری حسابداری برویژگی قابلیت مقایسه 136
جدول 4-33آزمون نرمال بودن (کولموگروف –اسمیرنوف) در فرضیه فرعی سوم برای تاثیر سیستم های اطلاعاتی حسابداری برویژگی قابلیت اعتماد 137
جدول 4-34آزمون نرمال بودن (کولموگروف –اسمیرنوف) در فرضیه فرعی سوم برای تاثیر بسته های نرم افزاری حسابداری برویژگی قابلیت اعتماد 138
جدول 4-35آزمون نرمال بودن (کولموگروف –اسمیرنوف) در فرضیه فرعی سوم برای تاثیر سیستم های اطلاعاتی و بسته های نرم افزاری حسابداری برویژگی قابلیت اعتماد 139
جدول 4-36آزمون نرمال بودن (کولموگروف –اسمیرنوف) در فرضیه فرعی چهارم برای تاثیر سیستم های اطلاعاتی حسابداری برویژگی قابل فهم بودن 140
جدول 4-37 آزمون نرمال بودن (کولموگروف –اسمیرنوف) در فرضیه فرعی چهارم برای تاثیر بسته های نرم افزاری حسابداری برویژگی قابل فهم بودن 141
جدول 4- 38آزمون نرمال بودن (کولموگروف –اسمیرنوف) در فرضیه فرعی چهارم برای تاثیر سیستم های اطلاعاتی و بسته های نرم افزاری حسابداری برویژگی قابل فهم بودن 142
جدول 4- 39آزمون نرمال بودن (کولموگروف –اسمیرنوف) در فرضیه اصلی برای تاثیر سیستم های اطلاعاتی حسابداری بر میزان افشا کافی اطلاعات در صورتهای مالی 143
جدول 4-40 آزمون تی –استودنت تک نمونه ا ی در فرضیه فرعی اول برای تاثیر سیستم های اطلاعاتی حسابداری برویژگی مربوط بودن در ارائه مطلوب اطلاعات در صورتهای مالی 144
جدول 4-41 آزمون تی –استودنت تک نمونه ا ی در فرضیه فرعی اول برای تاثیر بسته های نرم افزاری حسابداری برویژگی مربوط بودن در ارائه مطلوب صورتهای مالی 145
جدول 4-42 آزمون تی –استودنت تک نمونه ا ی در فرضیه فرعی اول برای تاثیر سیستم های اطلاعاتی و بسته های نرم افزاری حسابداری برویژگی مربوط بودن در ارائه مطلوب صورتهای مالی 146
جدول 4-43 آزمون تی –استودنت تک نمونه ا ی برای تاثیر سیستم های اطلاعاتی حسابداری برویژگی قابلیت مقایسه در ارائه مطلوب صورتهای مالی 147
جدول 4-44 آزمون تی –استودنت تک نمونه ا ی برای تاثیر بسته های نرم افزاری حسابداری برویژگی قابلیت مقایسه در ارائه مطلوب صورتهای مالی 148
جدول 4-45 آزمون تی –استودنت تک نمونه ای تاثیر سیستم های اطلاعاتی و بسته های نرم افزاری حسابداری برویژگی قابلیت مقایسه در ارائه مطلوب صورتهای مالی 149
جدول 4-46 آزمون تی –استودنت تک نمونه ا ی برای تاثیر سیستم های اطلاعاتی حسابداری برویژگی قابلیت اعتماد در ارائه مطلوب صورتهای مالی 150
جدول 4-47 آزمون تی –استودنت تک نمونه ا ی برای تاثیر بسته های نرم افزاری حسابداری برویژگی قابلیت اعتماد در ارائه مطلوب صورتهای مالی 151
جدول 4-48 آزمون تی –استودنت تک نمونه ا ی برای تاثیر سیستم های اطلاعاتی و بسته های نرم افزاری حسابداری برویژگی قابلیت اعتماد در ارائه مطلوب صورتهای مالی 152
جدول 4-49 آزمون تی –استودنت تک نمونه ا ی برای تاثیر سیستم های اطلاعاتی حسابداری برویژگی قابل فهم بودن در ارائه مطلوب صورتهای مالی 153
جدول 4-50 آزمون تی –استودنت تک نمونه ا ی برای تاثیر بسته های نرم افزاری حسابداری برویژگی قابل فهم بودن در ارائه مطلوب صورتهای مالی 154
جدول 4-51 آزمون تی –استودنت تک نمونه ای تاثیر سیستم های اطلاعاتی و بسته های نرم افزاری حسابداری برویژگی قابل فهم بودن در ارائه مطلوب صورتهای مالی 155
جدول 4-52 آزمون تی –استودنت تک نمونه ا ی برای تاثیر سیستم های اطلاعاتی و بسته های نرم افزاری حسابداری بر میزان افشاء کافی اطلاعات در صورتهای مالی 156
جدول 4-53 آزمون آنالیز واریانس برای مقایسه تاثیر سیستم های اطلاعاتی حسابداری برروی چهار شاخص (مربوط بودن –قابلیت مقایسه –قابلیت اعتماد-قابل فهم بودن ) 157
جدول 4- 54 بخش اول آزمون مقایسه ای دوتایی برای مقایسه مربوط بودن وقابلیت اعتماد 158
جدول 4- 55 بخش دوم آزمون مقایسه ای دوتایی برای مقایسه مربوط بودن وقابلیت اعتماد 158
جدول 4- 56بخش اول آزمون مقایسه ای دوتایی برای مقایسه مربوط بودن وقابلیت مقایسه 159
جدول 4- 57 بخش دوم آزمون مقایسه ای دوتایی برای مقایسه مربوط بودن وقابلیت مقایسه 159
جدول 4-58 بخش اول آزمون مقایسه ای دوتایی برای مقایسه مربوط بودن وقابل فهم بودن 160
جدول 4-59 بخش دوم آزمون مقایسه ای دوتایی برای مقایسه مربوط بودن وقابل فهم بودن 160
جدول 4- 60بخش اول آزمون مقایسه ای دوتایی برای مقایسه قابلیت اعتمادوقابلیت مقایسه 161
جدول 4- 61بخش دوم آزمون مقایسه ای دوتایی برای مقایسه قابلیت اعتماد وقابلیت مقایسه 161
جدول 4-62 بخش اول آزمون مقایسه ای دوتایی برای مقایسه قابلیت اعتماد وقابل فهم بودن 162
جدول 4-63 بخش دوم آزمون مقایسه ای دوتایی برای مقایسه قابلیت اعتماد وقابل فهم بودن 162
جدول 4-64 بخش اول آزمون مقایسه ای دوتایی برای مقایسه قابل فهم بودن وقابلیت مقایسه 163
جدول 4-65 بخش دوم آزمون مقایسه ای دوتایی برای مقایسه قابل فهم بودن وقابلیت مقایسه 163
جدول 4- 66 آزمون آنالیز واریانس برای مقایسه تاثیر بسته های نرم افزاری حسابداری برروی چهار شاخص (مربوط بودن –قابلیت مقایسه –قابلیت اعتماد– قابل فهم بودن ) 164
جدول 4- 67بخش اول آزمون مقایسه ای دوتایی برای مقایسه مربوط بودن وقابلیت اعتماد 165
جدول 4- 68 بخش دوم آزمون مقایسه ای دوتایی برای مقایسه مربوط بودن وقابلیت اعتماد 165
جدول 4- 69 خش اول آزمون مقایسه ای دوتایی برای مقایسه مربوط بودن وقابلیت مقایسه 166
جدول 4- 70 بخش دوم آزمون مقایسه ای دوتایی برای مقایسه مربوط بودن وقابلیت مقایسه 166
جدول 4-71 بخش اول آزمون مقایسه ای دوتایی برای مقایسه مربوط بودن وقابل فهم بودن 167
جدول 4-72 بخش دوم آزمون مقایسه ای دوتایی برای مقایسه مربوط بودن وقابل فهم بودن 167
جدول 4- 73بخش اول آزمون مقایسه ای دوتایی برای مقایسه قابلیت اعتماد وقابلیت مقایسه 168
جدول 4- 74 خش دوم آزمون مقایسه ای دوتایی برای مقایسه قابلیت اعتمادوقابلیت مقایسه 168
جدول 4-75بخش اول آزمون مقایسه ای دوتایی برای مقایسه قابلیت اعتماد وقابل فهم بودن 169
جدول 4- 76بخش دوم آزمون مقایسه ای دوتایی برای مقایسه قابلیت اعتماد وقابل فهم بودن 169
جدول 4-77 بخش اول آزمون مقایسه ای دوتایی برای مقایسه قابل فهم بودن وقابلیت مقایسه 170
جدول 4-78 بخش دوم آزمون مقایسه ای دوتایی برای مقایسه قابل فهم بودن وقابلیت مقایسه 170
جدول 4- 79 آزمون آنالیز واریانس برای مقایسه تاثیر سیستم های اطلاعاتی وبسته های نرم افزاری حسابداری برروی چهار شاخص (مربوط بودن –قابلیت مقایسه –قابلیت اعتماد – قابل فهم بودن) 171
جدول 4- 80 بخش اول آزمون مقایسه ای دوتایی برای مقایسه مربوط بودن وقابلیت اعتماد 172
جدول 4- 81 بخش دوم آزمون مقایسه ای دوتایی برای مقایسه مربوط بودن وقابلیت اعتماد 172
جدول 4- 82 بخش اول آزمون مقایسه ای دوتایی برای مقایسه مربوط بودن وقابلیت مقایسه 173
جدول 4-83 بخش دوم آزمون مقایسه ای دوتایی برای مقایسه مربوط بودن وقابلیت مقایسه 173
جدول 4-84 بخش اول آزمون مقایسه ای دوتایی برای مقایسه مربوط بودن وقابل فهم بودن 174
جدول 4-85 بخش دوم آزمون مقایسه ای دوتایی برای مقایسه مربوط بودن وقابل فهم بودن 174
جدول 4- 86 بخش اول آزمون مقایسه ای دوتایی برای مقایسه قابلیت اعتماد وقابلیت مقایسه 175
جدول 4-87 بخش دوم آزمون مقایسه ای دوتایی برای مقایسه قابلیت اعتماد وقابلیت مقایسه 175
جدول 4-88 بخش اول آزمون مقایسه ای دوتایی برای مقایسه قابلیت اعتماد وقابل فهم بودن 176
جدول 4-89 بخش دوم آزمون مقایسه ای دوتایی برای مقایسه قابلیت اعتماد وقابل فهم بودن 176
جدول 4-90 بخش اول آزمون مقایسه ای دوتایی برای مقایسه قابل فهم بودن وقابلیت مقایسه 177
جدول 4-91 بخش دوم آزمون مقایسه ای دوتایی برای مقایسه قابل فهم بودن وقابلیت مقایسه 177
جدول 5-1 تاثیر بسته های نرم افزاری و سیستم های اطلاعاتی حسابداری برهر یک از ویژگیهای کیفی 182

نمودار 4-1 میزان تحصیلات پاسخ دهندگان 105
نمودار 4-2 سابقه کاری پاسخ دهندگان 106
نمودار 4-3 توصیف سوال 3باتوجه به نظر پاسخ دهندگان 107
نمودار 4-4 توصیف سوال 4باتوجه به نظر پاسخ دهندگان 108
نمودار 4-5 توصیف سوال 5باتوجه به نظر پاسخ دهندگان 109
نمودار 4-6 توصیف سوال 6باتوجه به نظر پاسخ دهندگان 110
نمودار 4-7 توصیف سوال 7باتوجه به نظر پاسخ دهندگان 111
نمودار 4-8 توصیف سوال 8باتوجه به نظر پاسخ دهندگان 112
نمودار 4-9 توصیف سوال 9باتوجه به نظر پاسخ دهندگان 113
نمودار 4-10 توصیف سوال 10باتوجه به نظر پاسخ دهندگان 114
نمودار 4-11 توصیف سوال 11با توجه به نظر پاسخ دهندگان 115
نمودار 4-12 توصیف سوال 12باتوجه به نظر پاسخ دهندگان 116
نمودار 4-13 توصیف سوال 13باتوجه به نظر پاسخ دهندگان 117
نمودار 4-14 توصیف سوال 14باتوجه به نظر پاسخ دهندگان 118
نمودار 4-15 توصیف سوال15باتوجه به نظر پاسخ دهندگان 119
نمودار 4-16 توصیف سوال 16باتوجه به نظر پاسخ دهندگان 120
نمودار 4-17 توصیف سوال 17باتوجه به نظر پاسخ دهندگان 121
نمودار 4-18 توصیف سوال 18باتوجه به نظر پاسخ دهندگان 122
نمودار 4-19 توصیف سوال 19باتوجه به نظر پاسخ دهندگان 123
نمودار 4-20 توصیف سوال 20باتوجه به نظر پاسخ دهندگان 124
نمودار 4-21 توصیف سوال 21باتوجه به نظر پاسخ دهندگان 125
نمودار 4-22 توصیف سوال 22باتوجه به نظر پاسخ دهندگان 126
نمودار 4-23 توصیف سوال 23باتوجه به نظر پاسخ دهندگان 127
نمودار 4-24 توصیف سوال 24باتوجه به نظر پاسخ دهندگان 128
نمودار 4-25 توصیف سوال 25باتوجه به نظر پاسخ دهندگان 129
نمودار 4-26 توصیف سوال 26باتوجه به نظر پاسخ دهندگان 130

چکیده:
امروزه توسعه اقتصادی بر پایه دسترسی به منابع مالی برای سرمایه گذاری استوار می باشد. این در حالیست که تصمیم گروههای مختلف در خصوص سرمایه گذاری به نوبه خود به وجود یک سیستم اطلاعاتی مناسب بستگی دارد. افشای اطلاعات نقش اساسی در تصمیم گیریهای صحیح و اگاهانه گروههای مختلف بخصوص سرمایه گذاران دارد. به هر حال، اطلاعاتی که برای سرمایه گذاران و سایرین با اهمیت است، باید به نحو مناسب، کافی و کامل افشاء گردد تا در تصمیم گیری انان مفید واقع شود. فرضیه اصلی این تحقیق به صورت زیر می باشد: "بسته های نرم افزاری و سیستم های اطلاعاتی حسابداری بر میزان افشاء کافی در صورتهای مالی شرکت های بورسی تاثیر دارند ". دراین تحقیق حسابرسان معتمد سازمان بورس اوراق بهادارواساتید هیئت علمی دانشگاه آزاد اسلامی منطقه پنج در جامعه آماری لحاظ شدند وتاثیر بسته های نرم افزاری وسیستم های اطلاعاتی حسابداری بر میزان افشاء کافی شرکتهای بورسی تهران در قالب پرسشنامه ای مورد سوال وبررسی قرار گرفت .دراین تحقیق از روش نمونه گیری تصادفی ساده استفاده گردید . همچنین از روشهای آماری و آزمونهای کلموگروف –اسمیرنوف وآزمون تی –استودنت تک نمونه ای استفاده شد .نتایج حاصل از این پژوهش درراستای فرضیه های مطرح شده به این شرح بودند که سیستم های اطلاعاتی وبسته های نرم افزاری حسابداری بر ویژگی مربوط بودن وقابلیت مقایسه در میزان افشاء کافی صورتهای مالی تاثیر بالایی دارند ولیکن این تاثیر بر ویژگی قابلیت اعتماد و قابل فهم بودن در میزان افشاء کافی صورتهای مالی پایین می باشد .جهت بررسی میزان تاثیر سیستم های اطلاعاتی حسابداری وبسته های نرم افزاری بر هر یک از ویژگی های کیفی از آزمون آنالیز واریانس برروی چهار شاخص مربوط بودن ،قابلیت مقایسه ٬قابلیت اعتماد و قابل فهم بودن استفاده گردید .بدین منظور با استفاده از آزمون مقایسه ای دوتایی میانگینها دسته های دوتایی با یکدیگر مقایسه شد و رتبه اول این تاثیر گذاری را ویژگی مربوط بودن بدست آورد .
واژگان کلیدی: سیستم اطلاعاتی حسابداری ،سیستم اطلاعاتی مدیریت ، داده ،افشاء، صورتهای مالی، افشای کافی، افشای کامل، افشای مناسب.

 


مقدمه:
امروزه توسعه اقتصادی بر پایه دسترسی به منابع مالی برای سرمایه‌گذاری استوار می‌باشد. این در حالیست که تصمیم سرمایه‌گذاران در خصوص سرمایه‌گذاری، به نوبه خود به وجود یک سیستم اطلاعاتی مناسب بستگی دارد.
حسابداری یک سیستم اطلاعاتی است. این سیستم اطلاعاتی به عنوان زیر مجموعه سیستم‌های اطلاعاتی مدیریت، وظیفه پردازش داده‌های مالی را برعهده دارد. اگرچه استفاده‌کننده بخش عمده‌ای از محصولات این سیستم اطلاعاتی، مدیریت یک واحد اقتصادی است، اما مدیریت بنا به وظایف و مسئولیت‌هایی که در قبال گروه‌های مختلف استفاده‌کنندگان مالی واحدهای اقتصادی دارد، اطلاعات مختلفی را در اختیار استفاده‌کنندگان خارج از واحدهای اقتصادی قرار می‌دهد. گزارش‌های مالی سالانه از مهمترین محصول سیستم‌های اطلاعاتی حسابداری است که برای گروه‌های مختلفی از استفاده‌کنندگان خارجی اطلاعات مالی، در چهارچوب مشخصی ارائه می‌شود.
ازآنـجاییکه سرمایه گذاران و اعتباردهندگان دو گروه اصلی بـرون سـازمانی اطـلاعات مالی بشمار می روند و فراهم کردن اطلاعات مربـوط بـرای این دو گـروه یکی از رسالت های اصـلی مدیریت و سیستم های حسـابداری می باشد لذا تصمیمات سرمایه گذاران واعتبار دهندگان و استفاده آنها از اطلاعات دارای گستردگی بسیار بیشتری نسبت به سایر گروههای خارجی میباشد و به همین دلیل تصـمیمات انها دارای تاثیرات عمده ای در تخصیص منابع اقتصادی یک کشور است و توجه ویژه به نوع نیازهای اطلاعاتی این افراد ضرورت دارد. بـنابـراین گــزارشگـری مـالی باید اطـلاعـاتی فـراهـم سـازد کـه بـرای سرمایه گذاران و اعتبار دهندگان بالفعل و بالقوه وسایر استفاده کنندگان در تصمیم گیریهای سرمایه گذاری واعطای اعتبار وسایر تصمیمات مشابه مفید واقع شود.
گزارشـگری مـالـی تخـصیص مـنابع سرمایه در یک شرکت تجاری و قابلیت سوددهی آن را افشاء می نماید. بدیهی است که اصل افشاء به عنوان یکی از اصول حسابداری کـلیه واقـعیت های بـا اهـمیـت و مـربوط در رابـطه با رویداد ها و فعالیت های واحد تجاری را بیان می نماید. افشاء کافی ,افشاء مناسب و افشاء کامل اصطلاحاتی است که در کتب و مقالات حسابداری برای توصیف افشاء به کار می‌رود اما متداولـترین آن افـشاء کــافی مـی بـاشد که حاکی از حداقل افشای مورد نیاز است و یا به عبارتی دیگر مفهوم افشاء کافی بیان کننده این موضوع است که صورتهای مالی نباید گمراه کننده باشد.
افشای مناسب به برخورد یکسان با کلیه استفاده کنندگان بالقوه در خصوص افشای اطلاعات مالی دلالت می کند . ارائه کلیه اطلاعات به گونه ای که تصویر کاملی از فعالیتها و رویدادهای مالی واحد تجاری را بیان نماید حاکی از افشای کامل می باشد. اگر چه لازم است صورتهای مالی به نحو کامل ارائه شود اما نباید حاوی اطلاعات بیش از حد و بی اهمیت باشد زیرا ممکن است توجه استفاده کنندگان صورتهای مالی به اطلاعات جزئی و کم اهمیت معطوف و در نتیجه رویدادها و عملیات با اهمیت نادیده گرفته شود. در ضمن میزان افشای اطلاعات در گزارشگری مالی علاوه بر هماهنگی با نیاز و خبرگی استفاده کنندگان گزارشهای مالی به ویژگیها و معیارهای مورد انتظار از افشاء نیز وابسته است. از طرفی فناوری اطلاعات و ایجاد سیستمهای اطلاعاتی حسابداری عنصری کلیدی در حذف محدودیت زمانی و مکانی ، دسترسی بهتر و سریع به اطلاعات، به روز بودن و .... است .
بعبارتی ایجاد سیستمهای اطلاعاتی حسابداری کامپیوتری و بسته های نرم افزاری تولید شده توسط شرکتهای صاحب نام ، روش انجام کارها را دگرگون ساخته وباعث شده بستری که بر کاغذ بنا شده بود ، به بسترهای الکترو نیکی تبدیل شود .
این امر در تمام کشورهای و در ارتباط با انواع سازمانها مشهود است . در کشور ما نیز تعداد تولید کنندگان این سیستمهای اطلاعاتی و نرم افزارهای مالی و حسابداری روز به روز افزایش می یابد .
لذا در این پژوهش با توجه به اینکه موضوع تحقیق (بررسی تاثیر بسته های نرم افزاری و سیستم های اطلاعاتی حسابداری بر میزان افشاء کافی در صورتهای مالی) می‌باشد تلاش داریم تا ارتباط بین بسته های نرم افزاری و سیستم های اطلاعاتی حسابداری و میزان افشاء کافی در صورتهای مالی را مورد توجه قرار داده و با توجه به حساسیت موضوع به بررسی بپردازیم.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

فصل اول
کلیات تحقیق

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 


1-1 مقدمه
انقلاب صنعتی در اروپا باعث بوجود آمدن شرکتها و کارخانه‌های بزرگ گردید که این شرکتها نیاز به سرمایه‌های زیادی داشتند. تأمین این سرمایه‌ها از طریق یک یا چند نفر امکان‌پذیر نبود لذا از طریق جذب سرمایه‌های کوچک توسط شرکت‌های سهامی، اقدام به سرمایه‌گذاری‌های کلان گردید. با توجه به ویژگی‌های شرکتهای سهامی عام از جمله قابلیت نقل و انتقال آسان سهام این شرکت‌ها، بورسهای اوراق بهادار رونق گرفت و به این ترتیب استفاده کنندگان از اطلاعات مالی شرکت‌ها افزایش یافتند.
امروزه توسعه اقتصادی بر پایه دسترسی به منابع مالی برای سرمایه‌گذاری استوار می‌باشد. این در حالیست که تصمیم سرمایه‌گذاران در خصوص سرمایه‌گذاری، به نوبه خود به وجود یک سیستم اطلاعاتی مناسب بستگی دارد.
حسابداری یک سیستم اطلاعاتی است. این سیستم اطلاعاتی به عنوان زیر مجموعه سیستم‌های اطلاعاتی مدیریت، وظیفه پردازش داده‌های مالی را برعهده دارد. اگرچه استفاده‌کننده بخش عمده‌ای از محصولات این سیستم اطلاعاتی، مدیریت یک واحد اقتصادی است، اما مدیریت بنا به وظایف و مسئولیت‌هایی که در قبال گروه‌های مختلف استفاده‌کنندگان مالی واحدهای اقتصادی، اطلاعات مختلفی را در اختیار استفاده‌کنندگان خارج از واحدهای اقتصادی قرار می‌دهد. گزارش‌های مالی سالانه از مهمترین محصول سیستم‌های اطلاعاتی حسابداری است که برای گروه‌های مختلفی از استفاده‌کنندگان خارجی اطلاعات مالی، در چهارچوب مشخصی ارائه می‌شود(عرب مازار یزدی،٬1374 ص18) 1 .
بخش عمده ای از اطلاعاتی که در سازمانها جهت تصمیم گیری مدیران مورد نیاز است ، اطلاعات حسابداری است . بیشتر تصمیمات مدیران در تصمیم گیریها ی اقتصادی و انتخاب راه کارهایی که به حداکثر کردن سود و حداقل نمودن هزینه و قیمت تمام شده منجر میشود را اطلاعات حسابداری تشکیل میدهد . از آنجا که حسابداری در پی اندازه گیری و ارائه اطلاعات اقتصادی به استفاده کنندگان جهت قضاوت و تصمیم گیری های آگاهانه بوده و آن را به عنوان یک سیستم اطلاعاتی می شناسیم ، بنا براین برای موفقیت سازمانها با توجه به اهمیت و تأثیر گذاری گزارشهای قابل استخراج از سیستمهای اطلاعاتی حسابداری ، مدیران در تصمیم گیریهای خودبه بهره وری ها ی صحیح از اطلاعات با کیفیت این سیستم نیاز مندند .
حسایداری یک سیستم اطلاعاتی است و مدیران باید جهت تصمیم گیریهای بهتر اطلاعات مناسب و با کیفیت را از تمام کانالهای رسمی و غیر رسمی به دست آورند .
از طرفی فناوری اطلاعات و ایجاد سیستمهای اطلاعاتی حسابداری عنصری کلیدی در حذف محدودیت زمانی و مکانی ، دسترسی بهتر و سریع به اطلاعات، به روز بودن و .... است .
بعبارتی ایجاد سیستمهای اطلاعاتی حسابداری کامپیوتری و بسته های نرم افزاری تولید شده توسط شرکتهای صاحب نام ، روش انجام کارها را دگرگون ساخته وباعث شده بستری که بر کاغذ بنا شده بود ، به بسترهای الکترو نیکی تبدیل شود .
این امر در تمام کشورهای و در ارتباط با انواع سازمانها مشهود است . در کشور ما نیز تعداد تولید کنندگان این سیستمهای اطلاعاتی و نرم افزارهای مالی و حسابداری روز به روز افزایش می یابد .
از سوی دیگر ، هدفهای صورتهای مالی و منابع حسابداری ایجاب می کند ، اطلاعاتی که صورتهای مالی شرکتها فراهم می آ ورد از ویژ گیهای معینی بر خوردار باشد تا در تصمیم گیریهای سرمایه گذاران و اعتبار دهندگان فعلی و بالقوه و سایر استفاده کننندگان مؤثر واقع شود این ویژگیها را ویژگیهای کیفی اطلاعات حسابداری نامیده که عبارتنداز :
1-مربوط بودن : شامل به موقع بودن ، سودمندی در پیش بینی و سودمندی در ارزیابی .
2- فابلیت اعتماد : شامل قابلیت تأ یید ، معتبر بودن (کامل بودن ، صحیح بودن ، و رجحان محتوا بر شکل )وبی طرفانه بودن
3- قابلیت مقایسه : شامل ثبات رویه و افشای کافی .
4- قابل فهم بودن :ادغام و طبقه بندی ٬ میزان توان استفاده کننده
فلذا تحولات پیاپی وپیشرفتهای سریع در دامنه فعالیت و انواع واحدهای اقتصادی در جریان است که لزوم تهیه و ارائه اطلاعات مالی مربوط ، قابل اعتماد و قابل مقایسه را توسط واحدهای اقتصادی تشدید کرده است . هم چنین رشد فزاینده پیچیدگیهای جامعه ، نیاز به اطلاعات اقتصادی مربوط با سیستمهای اطلاعاتی و فرآ یندهای مولد اطلاعات را توجیه میکند .
بنا بر این با توجه به قابلیتهای بالقوه سیستمهای اطلاعاتی حسابداری و بسته های آ ماده نرم افزاری به عنوان سیستمهای اطلاعاتی حسابداری کامپیوتری ، در این تحقیق به دنبال بررسی این موضوع میباشیم که استفاده از این فناوری اطلاعاتی نقش و تأ ثیری بر میزان افشا کافی در صورتها ی مالی دارد یا خیر .
آیا این اطلاعات از ویژگیهای کیفی " مربوط بودن "، "قابلیت مقایسه "و قابلیت اعتماد" و "قابل فهم بودن" برخوردار میباشد تا بتواند نیاز استفاده کنندگان را به درستی بر آورده سازد .

 

2-1 تاریخچه مطالعاتی
در خارج از کشور آنچه بیشتر مورد بررسی قرار گرفته نقش فناوری اطلاعات بر صورتهای مالی حسابرسی شده بوده است .«گراهام و بالدوین» در سال 2003 بیان کردند که استفاده از اطلاعات در صورتهای مالی می تواند روند قضاوت را تحت تاثیر قرار دهد به عبارت بهتر «مربوط بودن» تحت تاثیر می گذارد .
« تئودرجی ماک» در مقاله ا ی تحت عنوان « مفاهیم ارزش اطلاعات حسابداری» به ضرورت شناخت ارزش اطلاعات تاکید کرده و بیان کرده است ارزش اطلاعات ضرورت به کارگیری مناسب از سیستم های اطلاعاتی حسابداری را ایجاب می کند . ولــیـکن در داخل کــشـور مـقـالاتی تحـت این عنوان به صورت صـریح وجود ندارد اما در برخی از مقالات و پایان نامه در سطـح بسیار محـدودی اشـاراتی گردیده است از جـمله در رساله دکتری آقای محمد عرب مازار یزدی تحت عنوان محتوای افزاینده جریانهای نقدی و تعهدی و نیز پایان نامه کارشناسی ارشد دانشگاه ازاد اسلامی واحد بروجرد با عنوان (بررسی تاثیر استاندارد های حسابــداری ایـران بر سطـح افشاء در شرکتهای پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران).

 

3-1 بیان مسأله
اهمیت دسترسی به اطلاعات برای اتخاذ تصمیمی صحیح در گذشته به سان امروز مورد توجه قرار نداشت . اما امروزه ، اطلاعات مهم ترین منبع در اختیار مدیربعد از منابع انسانی محسوب میگردد .
از آنجا که افراد در جریان آغاز تصمیم به منابع اطلاعاتی چند گانه متوسل می شوند و با توجه به افزایش حجم و سرعت تولید اطلاعات ، ایجاد نوعی سیستم ضروری است که تمام این اطلاعات را پالایش ، فشرده ، ذخیره و منتقل نماید . و به همین سبب است که نظام اطلاعاتی مدیریت شکل میگیرد.

 

سیستم اطلاعات حسابداری به عنوان بخشی از این نظام ، رویدادها ی مالی را ، ثبت و تلخیص کرده و سپس به عنوان اطلاعات حسابداری ، جهت پشتیبانی از فرآیند تصمیم گیری مدیریت گزارش می کند .
از سوی دیگر ، انقلاب فناوری و انفجار اطلاعات منطق کسب و کار کلاسیک را زیر سوال برده است .در نتیجه سازمانها ، شرکتها و موسسات ، طیف گسترده ای از گزینه های راهبردی و ساختارهای سازمانی راتجربه می کنند . مدل کسب و کار جاری سازمانها ، ریشه در اقتصاد صنعتی دارد . از این رو تناسب آن با نیازهای امروز مورد تردید است . برخی از صاحبنظران نظرات خود را در قالب سازمان دانش محور مطرح می کنند، دیگران از انتقال به اقتصاد خدمت محور متمرکز بر هوش و خرد سخن به میان میآورند ، بعضی از تمرکزجدی بر شایستگی های محوری و طراحی سازمان به گونه ای بحث میکنند که بهترین وجه آن شایستگی ها را به صورت اهرم نفوذ درآورد . بعضی دیگر نیز طرفدار سازمان منعطف و کوچک اند (دراکر،1993، 52) .
نظریات بیشتری را نیز میتوان برشمرد ولی پیام همگی روشن است و آن اینکه مدلهای جاری راهبرد و ساختار برای پاسخگویی به چالشهای حتمی عصر اطلاعات به طور باور نکردنی نا کافی است .
دسترسی به مفید ترین و مربوط ترین اطلاعات میتواند موجبات بقای واحد اقتصادی را فراهم آورد .
امروزه موسسات و شرکتهای بزرگ و کوچک بسیاری ، از بسته های نرم افزاری تولید شده و ایجاد سیستم های خاص به عنوان سیستمهای اطلاعاتی استفاده مینمایند .
این امر در تمام کشورها و در ارتباط با انواع سازمانها مشهود است . در کشور ما نیز رشد استفاده از بسته های نرم افزاری و ایجاد سیستمهای اطلاعاتی حسابداری روز به روز بیشتر شده و تعداد شرکتها و سازمانهایی که به استقرار آ نها دست میزنند افزایش می یابد .
در چنین فضایی بواسطه اهمیت افشاگری در صورتهای مالی بررسی نقش این سیستم های مستقر شده٬ حایز اهمیت میشود .

 

4-1 فرضیه های تحقیق
1-4-1 فرضیه اصلی
بسته های نرم افزاری و سیستمهای اطلاعاتی حسابداری بر میزان افشا کافی اطلاعات در صورتهای مالی در سطح شرکتهای بورسی تأثیر دارند .

 

2-4-1 فرضیه های فرعی
1- سیستم های اطلاعاتی و بسته های نرم افزاری حسابداری بر ویژگی «مربوط بودن» در ارائه مطلوب صورتهای مالی تاثیر دارند .
2- سیستم های اطلاعاتی و بسته های نرم افزاری حسابداری بر ویژگی«قابلیت مقایسه» در ارائه مطلوب صورتهای مالی تاثیر دارند.
3- سیستم های اطلاعاتی و بسته های نرم افزاری حسابداری بر ویژگی« قابلیت اعتماد» در ارائه مطلوب صورتهای مالی تاثیر دارند.
4- سیستم های اطلاعاتی و بسته های نرم افزاری حسابداری بر ویژگی« قابل فهم بودن» در ارائه مطلوب صورتهای مالی تاثیر دارند.

 

5-1 ضرورت انجام تحقیق
از آنجاییکه سهامداران سرمایه‌گذاران، اعتبار دهندگان و سایر استفاده‌کنندگان از صورت‌های مالی برای مقاصد تصمیم‌گیری از اطلاعات درونی شرکت آگاهی کافی ندارند و همچنین همواره به دنبال کسب اطلاعاتی برای ارزیابی عملکرد و ریسک‌سنجی شرکتهای مورد نظر خود می‌باشند تا بتوانند در آنها سرمایه‌گذاری کنند، لذا هر ساله شرکتها یک سری از اطلاعات مالی و غیر مالی خود را در قالب گزارشات مالی افشاء می‌نمایند که این افشا باعث آگاهی سهامدارن از وضعیت مالی و نتایج عملکرد و قدرت انعطا ف‌پذیری مالی شرکت در هر دوره می‌شود.
از طرفی امروزه تحولات شگرفی درزمینه روشهای جمع آوری وارائه اطلاعات رخ داده و پیشرفتهایی آن فرا گیر شده است . به طوریکه روندهای دگرگونی را در زمینه های مختلف ایجاد کرده است .
مهمترین ویژگیهای آن سرعت زیاد در پردازش داده ها ، دقت فوق العاده زیاد ، سرعت بالای دسترسی به اطلاعات ، به روز بودن ، امکان مبادله ا لکترونیکی اطلاعات با کیفیت بالا ، قیمت فوق العاده ارزان و رو به کاهش است . از طرفی گسترش حجم عملیات و پیچیده تر شدن امور را در پیش داریم .باتوجه به این عوامل دیگر نیازی به توجیه استفاده از آنهادر دنیای امروز نخواهیم داشت و حسابداری نیز ناگزیر است از تمام یا برخی از روشهای نو در ادامه خدمات و وظایف خود استفاده نماید .

 

زیرا به گفته گری ساندم رئیس سابق انجمن حسابدارن آمریکا ،نقش اطلاعات در جامعه اهمیت بیشتری پیدا کرده است .
پس تهیه کنندگان اطلاعات بویژه حسابدارن باید تهیه کننده اطلاعات مربوط و با کیفیت بالا باشند تا خدمتشان با قیمتهای بالا خریدار داشته باشد ، در غیر این صورت در آینده جایگاهی نخواهند داشت .
بنا براین تحقیقات در این زمینه برای شناخت و ت

دانلود فایل

* به 5 کاربرکه بیشترین امتیاز رو تا 22 بهمن کسب نمایند، بدون قرعه کشی جوایزه نقدی اهدا خواهد شد.

* به کاربری که بیشترین افراد رو به سامانه معرفی کند، جایزه وِیژه کمپ یار تعلق خواهد گرفت.

* به سه کاربری که تا عید نوروز، یشترین پاسخ صحیح داده باشند جایزه نقدی تعلق خواهد گرفت.

انواع جایزه نقدی در یک قدمی شما


برای شروع اینجا کلیک کنید
آدرس کانال تلگرامی سامانه کمپ ایران


لینک منبع و پست :http://campiran.ir/%d9%85%d8%ad%d8%b5%d9%88%d9%84-9441-%d8%af%d8%a7%d9%86%d9%84%d9%88%d8%af-%d9%85%d9%82%d8%a7%d9%84%d9%87-%d8%a8%d8%b1%d8%b1%d8%b3%d9%8a-%d8%aa%d8%a7%d8%ab%d9%8a%d8%b1-%d8%a8%d8%b3%d8%aa%d9%87-%d9%87/
  • ۹۵/۱۱/۱۶
  • yrteyyerty ytretegfgd

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی